Een kus voor Milou - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu Een kus voor Milou - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu

Een kus voor Milou

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

17 Maart 2011 | Ethiopië, Yabēlo

De dag begon na een nacht vol regen. Tussen de middag riep Milou dat we een keer een filmpje moeten maken van de weg van ons huis naar het kantoor. Tja, en als je dan denkt, dat kan de volgende keer ook wel, dan kom je meest bijzondere dingen tegen. Het begon met een ezel die pal voor de deur stond, vervolgens kwamen we weer een paar boobietrapgeiten tegen. Daarna zagen we twee jongetjes die achter twee honden aan renden en deze probeerden te bekogelen met stenen. Tegelijkertijd kwam er een paard en wagen recht op ons af gereden. Tot slot stond er pal voor het kantoor een kameel rustig te eten van een boompje! Ach.. een normaal dagje in de straten van Yabelo dus!

Na een dag op het kantoor, hadden we vandaag eindelijk de hamburgeravond! Pavlov had hier zijn werk al goed gedaan, de hele week wanneer we aan deze hamburger dachten begonnen we al met kwijlen! Toen we onderweg waren om een Bajaj te tackelen werden we aangesproken door een meisje, ze gaf ons alle drie een hand, vroeg in het Engels hoe het met ons ging, wreef over Milou haar wang en gaf haar ineens een KUS!!! Alle drie stonden we perplex. Milou werd langzaam maar zeker roder en roder en roder en Nerissa en ik moesten lachen en meer lachen en meer lachen. Hoe zou het toch komen? Dit is al de tweede kus die Milou hier mag ontvangen…!!

Op het asfalt begon het grote avontuur, ging het ons lukken om een Bajaj te vinden die leeg was, de goede kant op reed én ons mee wilde nemen? De eerste lege Bajaj die de verkeerde kant op reed, had geen zin om voor ons te stoppen. De tweede Bajaj waar we contact mee hadden was onze vrolijke chauffeur van de eerste keer, die ons ook in de stad nog begroet. Helaas zat hij vol en reed hij de verkeerde kant op. Wij liepen door en hoopten stiekem dat hij om zou keren en ons zou opzoeken. Uiteindelijk zagen we een lege Bajaj die de verkeerde kant op reed, na vriendelijk zwaaien keerde hij voor ons. Dat was nog wat gevaarlijk aangezien er een Jeep achter m zat die niet heel gewillig was om te stoppen. Toen we in de Bajaj zaten en nog een man erbij in was gestapt ging de chauffeur een gesprek met ons aan. Hij vroeg waar we vandaan kwamen, had geen idee waar Nederland ligt, snapte ook de hint van de keeper van Manchester United niet (hij had een vlag voorin hangen) en zei vervolgens dat Ethiopië “the best” was. Daarna ging het gesprek verder, hij vroeg of ik zijn vrouw wilde worden (nee , sorry), hij vroeg of Milou zijn vrouw wilde worden (nee, sorry), hij vroeg of Nerissa zijn vrouw wilde worden (nee, sorry). Toen legde hij uit dat hij graag met ons mee naar Nederland wil komen en wij snapten niet waarom, Ethiopië is toch “the best”??

Bij het hotel aangekomen kwam onze obervriend ons begroeten en hij vroeg waar onze “driver” was, helaas die is in Addis. Even later kwam de manager ons begroeten en vroeg ook waar Tesfhun was, helaas die is in Addis, maar waarschijnlijk komt hij terug! We hebben lang moeten wachten op onze “chizze burger”, helaas waren er geen “dennish dips” en toen we onze burger kregen was ook de kaas ver te zoeken. Maar mijn hemel, de burger zelf kwam recht uit de hemel. Hij was goed gevuld met van alles en nog wat en ook heerlijk pittig.

Toen de terugweg, we hadden snel een Bajaj te pakken en weer stapte er iemand bij. Hij begon een praatje met ons, daarna met de chauffeur en die vertelde hij iets waarin we alleen “conjo” verstonden. Dus wij in koor “galatoma”, hij was betrapt en dacht meteen dat wij Oromik spraken en ging een heel gesprek met ons aan. Al snel kwam hij er achter dat onze woordenschat toch maar erg beperkt is.

Uiteindelijk liepen we met een heel voldaan gevoel naar huis, de kleine dingen hier in Ethiopië kunnen een dag zo leuk maken!

Woordenlijst:

Boobietrapgeiten: Geiten die met een touwtje dat over de hele weg gespannen staat, rustig staan te grazen.

Bajaj: Ethiopische tuktuk, veelal versierd met alles dat je je in kunt denken, bontrandjes, vlaggen van Engelse voetbalclubs, gehaakte slingertjes, etc. Bijna allemaal hebben ze gordijntjes aan de rechterzijkant die alle kanten op wapperen tijdens het rijden.

Chizze Burger: Cheeseburger

Dennish dips: Frietjes

Conjo: Beautiful, in ‘t Amhaars

Galatoma: Dank je wel, in ‘t Oromik

• 18 Maart 2011 - 20:31

Lei.:

Pffffff jullie maken leuke dingen mee! Bedankt trouwens voor het ''woordenboek'' want ik begon te twijfelen aa mijn talenkennis maaar weet nu gelukkig meer.Ha ha. Nog fijne dagen en geniet er maar van.
    Grtz, Lei.
    Ps. Waar blijven de foto's???

• 22 Maart 2011 - 20:05

Diede:

Hahaa, geweldig! Boobytrapgeiten :D

• 26 Maart 2011 - 20:05

Elske:

Hahahaha, je weet dat conjo in het Spaans enzo iets héél anders is he? Ik vreesde al een heel ongepast gesprek, haha.