Regenval - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu Regenval - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu

Regenval

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 April 2011 | Ethiopië, Yabēlo

Eerst raad ik aan om de blog over droogte te lezen op Nerissa haar waarbenjij.nu: nerissafranken.waarbenjij.nu

Al weken in de droge periode zagen wij voorbereidingen om Yabelo zo goed mogelijk voor te bereiden op de verwachtte regenval. Bruggen werden versterkt, een enorme “pond” is gegraven voor wateropslag. Vorig jaar is er een enorme overstroming geweest, maar toch zijn de activiteiten een beetje een gekke gewaarwording in de volle zon.

Tijdens de twee maanden hier hebben we wel regelmatig een buitje gehad, deze konden erg hard zijn, of erg lang duren. Maar afgelopen week hebben we pas goed kennis gemaakt met regen in Yabelo.
Het begon in de nacht van zondag op maandag met een klein beetje regen, dit kleine beetje regen bleef aanhouden en werd dus meer dan een klein beetje regen. Vervolgens werd de regen uitgebreid tot harde regen, deze vervolgens tot hardere regen tot we uiteindelijk heel erg harde regen hadden. De regen nam daarna wel weer af in kracht, maar stoppen deed het niet.

De volgende ochtend zagen we de gevolgen van de regenval; de sporen die normaal te zien zijn in de zandwegen waren nu een stuk dieper uitgesleten. Er was geen stuifzand meer te vinden en de temperatuur was ook een stuk lager.
Tussen de middag ging het eerst donderen (zonder bliksem) en vervolgens weer regenen. Dit keer niet heel imposant, gewoon harde regen zoals we die al eerder meegemaakt hadden.

Dan nog even wat informatie tussendoor. Yabelo kent geen vuilnismannen, geen afvalverzamelplaatsen waar het vervolgens op wordt gehaald, of andere varianten van afvalverwerking. Hier wordt het afval verbrand door de eigenaren, of het wordt in de droog staande rivier gegooid. (Op de flessen water staat wel nog heel bemoedigend: “Keep your city clean”, dit water wordt in Addis ‘geproduceerd’, de waterbedrijven zijn dus bewuster met het milieu bezig dan de regering)

Na de lunch hadden we een afspraak in de ‘stad’, hiervoor moesten we een van de versterkte bruggen oversteken. Daar werden wij door het buurjongetje met een dwingend ‘You’ gewezen op de rivier..?? Het afval in de rivier was vervangen voor een modderstroompje!!! Water in de rivier in Yabelo!!! Ongelooflijk, wat een prachtig gezicht is dat!

• 26 April 2011 - 17:36

Brielle:

ha Inge, miet zomaar wat water dat naar beneden valt dus. die foto,s die horen bij terug naar school geven volgens mee een beeld zoals wij dat bedenken over Afirka. mensen alom aanwezig, die leergierig zijn en graag in conatct willen komen. Lukt het een beetje met het studieproject? tja een beperking hebben hier is al moeilijk, laat staan daar. hoop dat je nog een supertijd hebt daar en we kunnen al een beetje zeggen tot gauw!
    liefs Brielle

• 27 April 2011 - 17:47

Maartje:

Hey Inkie,

Fijn dat er eindelijk wat regen is gevallen, hoeven jullie iig geen pizza meer te maken ;)
    Hier is het ook al dagen droog, maar volgens mij vallen er nu wat spatjes in Dordt. Pas wel op dat je niet door die modderstroom wordt meegenomen! En hebben ze die brug iig niet voor niks verstevigd.

Dikke X