Bustrip naar Adama - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu Bustrip naar Adama - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu

Bustrip naar Adama

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

31 Maart 2011 | Ethiopië, Yabēlo

Op zondagochtend om 6 uur zouden we vanaf het kantoor vertrekken om met alle CBR-workers, een paar mensen van een lokaal kantoor dat iets doet voor mensen met disabilities, iemand van het ziekenhuis en wat mensen van het CBR-committee, naar Adama te gaan. Maar zoals we hadden kunnen raden hebben we een uur zitten wachten voor iedereen er was en we uiteindelijk vertrokken, This Is Africa!!

We gingen op weg in een hobbeldebobbel schoolbusje waarin je hutjemutje zit en waarbij we ons op het moment dat we de berg op gingen afvroegen of hij de top wel zou halen, of dat we achteruit de berg weer af zouden rijden. Op weg naar beneden maakten we zoveel vaart dat ik me afvroeg of de remmen dat wel aan zouden kunnen en na ongeveer iedere hobbel of kuil was ik bang dat we onderdelen van de bus zouden missen.

Naast ons zat een van de medewerkers waarvan we wisten dat hij een harde stem heeft en van grapjes maken houdt. Ik ben er nu van overtuigd dat die man zijn roeping mis heeft gelopen. Hij zou zo in een stadion kunnen gaan werken als omroeper, zonder versterkers nodig te hebben. De andere optie is te gaan werken als dorpsclown, want om alles wat hij aan geluid produceert wordt gelachen of lacht hij zelf het hardste. (Zijn grappen gaan grotendeels over faranji (buitenlanders), maar als er een vertaling komt blijkt dat deze grappen voornamlijk voor de locals bedoelt zien want de grap missen wij volledig) Gelukkig houdt ie ook geen 2 tellen zijn klep dicht, met als gevolg dat ik ‘s avonds in bed nog steeds piepende oren had.

Onderweg wordt het rijbewijs van de buschauffeurs heel vaak door de politie gecontroleerd. Dan moeten we langs de weg stoppen, stapt de agent al dan niet in, telt de koppen (groeten is maar één keer gebeurt van de zeker 10 stops) en checken ze het rijbewijs. Doordat we dan stil staan komen heel veel jongens en jonge mannen op de bus afgerend met trossen bananen, ananas, mango’s, bossen tsjaad, om te verkopen. Een grote chaos. Via het raampje worden er trossen naar binnen gehaald om te bekijken, zien ze er goed uit en noemen ze een goede prijs blijven ze binnen. Zijn ze niet goed genoeg of zijn ze te duur, dan wordt het via hetzelfde raampje weer naar buiten gegooid of gepropt waarna een andere jongen aan wordt gewezen om zijn tros te bekijken.

Aangekomen in een stadje voor Adama (Mojo genaamd) splitsten we in 2 groepen, de ene helft bleef hier slapen en wij gingen met een paar mensen verder naar Adama. We gingen verder met een lokale minibus die eigenlijk al overvol zat. Maar goed, met een beetje proppen passen er vast nog wel 5 mensen + bagage bij. Ik had zelfs het genoegen met een zitplek op de achterste bank! Daar heb ik nog een gesprek gehad in EthiEngels met een jongen rechts van me, na tien minuten vertelde hij dat de oudere dame naast mij, van wie ik dacht dat ze geen woord Engels sprak. Al jaren in Canada woont. Daarmee heb een iets leuker en diepgaander gesprek kunnen houden. Helaas is mijn EthiEngels nog steeds niet echt goed.

Eenmaal aangekomen in het hotel deden we eerst even stiekem een check..: jaaa een normale wc!, voordat we onze tassen op het bed gooiden.

De reden van onze visite in Adama was het meekijken met het CBR programma daar. We hebben een presentatie gekregen en liepen met de fieldworkers van daar mee. Het programma is daar al veel groter en ervaren, want het bestaat al vanaf 2005. Yabelo is bezig vanaf september 2010.
De laatste middag hadden we zowaar vrij, daar hebben we gebruik van gemaakt door de toerist uit te hangen, we hebben de stad bekeken en de eerste souvenirtjes gekocht. Verder hebben we genoten van de variëteit die je aan eten kunt vinden in Adama: pizza, salades en heerlijke verse shake juices! Die vind je zo niet in Yabelo..

  • 31 Maart 2011 - 09:57

    Floor:

    Hey Inge,

    wat leuk zo'n lekkere busreis met de locals! En om Adama te zien en te beleven.. geniet maar goed van de lekkere pizza's enzo, en natuurlijk de wc :)
    Heb je al meer foto's ergens staan (behalve van de haan.. die prachtig waren hoor btw ;))? En hoe kort is je korte koppie nu?

    Liefs!

  • 31 Maart 2011 - 16:40

    Tara:

    Aah klinkt inderdaad als een echte stad ja, met Pizza en een normale wc!( hebben ze er ook een McDonalds en een H&M? ;)) Geniet er maar van. Ik denk de hele tijd, ow ik heb al even niet meer gekeken op je site, nu zal de tijd wel heel snel zijn gegaan, maar nu zie ik nog 60 dagen! gaat de tijd bij jou wel snel?
    Zaterdag wordt het hier de warmste dag van het jaar tot nu toe, meer dan 20 graden, helaas moet ik heel de dag werken. Ik hoop dat als jij terugkomt je meteen weer met je neus in de boter valt en het hier ook schitterrend weer is.
    Heb je al gebraaid?

  • 02 April 2011 - 11:38

    Lei.:

    Gelukkig, je bent er nog! Ik miste al je leuke verhalen. Een echte wc. Ik begrijp je volkomen. Zit ze nog en groetjes uit het warme Limbabwe........
    Lei.

  • 02 April 2011 - 20:54

    Elske:

    Ach, dat EthiEngels... leer ze Nederlands! Dan kunnen ze ook prachtwoorden als "hobbeldebobbel" en "hutjemutje" gebruiken ;)

    Heel veel liefs xx

  • 03 April 2011 - 07:47

    Elly Huver:

    Hoi Inge,
    Wat maken jullie veel mee geweldig !
    Als ik goed gerekend hebt zitten jullie nu op de helft,dus er staan jullie nog heel wat mooie dingen te wachten, geniet geniet geniet !!!!!!!!!!!!!!!
    Vette knuffel Elly.

  • 03 April 2011 - 16:12

    Brielle De Hond:

    ha inge, wat een leven en wat een lol, toch....
    hoop dat je geniet en voor je studie een heleboel info gaat krijgen. ik lees regelmatig over je avonturen, het doet me erg denken aan onze busreizen en ervaringen in Indonesie.
    veel plezier daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 16 Feb. 2011
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 19641

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 08 April 2016

Nepal

22 Februari 2011 - 30 Mei 2011

Ethiopië

Landen bezocht: