Wauw - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu Wauw - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu

Wauw

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

13 Maart 2011 | Ethiopië, Yabēlo

Wij zijn afgelopen donderdag de ‘rural area’ in gegaan. Met de auto (een landrover, anders kan t echt niet) eerst een heel stuk over asfalt, toen een lange brede zandweg op. Vervolgens op aanwijzingen van Obda (de fieldworker met wie we mee gingen) een kleiner paadje op. Zo gingen we steeds meer ‘off-road'. Tot we op een wat meer open plek kwamen, daar kwam een man naar de auto gerend, hij was de vader van het meisje dat we gingen bezoeken. Heel mooi om te zien was het. Het was echt een plaatje daar. De typische ronde lemen huisjes, links en rechts in twee groepen bij elkaar. Verder stonden er acaciabomen waaronder een bijeenkomst was.
Even verder door stond een schooltje, les krijgen ze hier dus niet onder een boom. Om bij het huis te komen moesten we nog iets verder door rijden. De auto werd geparkeerd onder een boom en toen we uitstapten werden we overvallen door de stilte. Ongelooflijk hoe stil het daar was! Geen enkel geluid buiten het geluid van de natuur en van onszelf. Ook het uitzicht was prachtig, we zaten een stukje tegen te berg op en keken dus uit over een dal. Volledig groen, waar je ook keek. En de bergen die we aan de andere kant van het dal zagen waren ook volledig groen. Het is zo’n bizar gezicht omdat ik zo gewend ben om bebouwing of een andere menselijke invloed te zien. Het was ook helemaal niet zo warm, er stond een lekker windje, ook was er volgens mij nog regen gevallen, want soms zagen we nog plassen liggen.

De kinderen die we bezochten brachten ook weer mooie (nieuwe) herinneringen op. In ieder dorpje kwamen steeds meer mensen bij ons zitten, ik vroeg aan Obda of dat normaal was. En ja, zij kwamen niet alleen maar om die gekke witte mensen te bekijken. Ze komen daar altijd kijken naar de therapie die gegeven wordt. Een heel groot verschil met de ‘stad’, daar komen ze echt kijken naar ons. Wat heel mooi is aan zo’n hechte ‘community’ is dat je heel veel kunt bereiken op het gebied van ‘awareness rising’. Omdat je een veel groter percentage van de ‘community’ bereikt en direct een discussie kunt laten ontstaan. Dat was ook te merken aan de verschillen over inzichten en meningen m.b.t. het probleem van het kind. Eerst dachten ze dat t bv kwam door hekserij, nu weten ze dat dat het niet is. Of ze dachten dat het alleen door god kwam, nu weten ze dat er, in ieder geval ook, een fysieke verklaring voor is.

Heel mooi en indrukwekkend om te zien wat een verschillen er hier gemaakt kunnen worden. Het is echt te merken dat de bevolking open staat voor informatie, nieuwe ideeën en andere inzichten.

• 13 Maart 2011 - 15:31

Elly Huver:

Hoi Inge,
    Ik heb vanmiddag al je verslagen gelezen,
    ik ga het nu iedere dag bij houden.
    Wat maken jullie veel mee geweldig.
    Ik zou wel graag een paar foto"s willen zien ook van jullie stekkie.
    Groetjes aan Nerissa en Milou
    Vele lieve groetjes Elly.

• 14 Maart 2011 - 18:38

Mary:

Ha die Inge, wij zijn weer op honk en heb net je laatste verslag gelezen, zo te lezen lijkt het erop dat je een beetje begint te wennen. Begin me al zorgen te maken dat je straks niet meer terug wil naar Nederland. geniet ze en werk ze, liefs xxxx

• 15 Maart 2011 - 11:38

John:

Ook al weer aan het eten gewend daar, of is het goed oppassen? Heb je wat recepten voor ons of kunnen wij het niet in nederland kopen? Zo te lezen is jullie kennis goed bruikbaar daar, echt ontwikkelingshulp aan de bron. Je haar weer tot op de schouders? Kus. Je pa

• 15 Maart 2011 - 15:09

Elske:

Ohhh supermooi zeg. Een erg sereen verslagje. Hoop dat je meer van dit soort dagen krijgt!
    Xx

• 15 Maart 2011 - 20:43

Lei.:

Heerlijk Inge. Ik krijg weer het reisvirus te pakken. Volgens mij rook het ook lekker met dat vocht. Veel mooie dagen. Ennuh.......het is fantastisch te lezen.
    Grtz, Lei. X