Weer een upgrade - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu Weer een upgrade - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Inge Huver - WaarBenJij.nu

Weer een upgrade

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

01 Maart 2011 | Ethiopië, Yabēlo

Afgelopen maandag zijn de mensen van GPDI (de organisatie waarbij we werken) voor ons op zoek gegaan naar een huis. Vandaag zijn we gaan kijken en dat was een hele belevenis. We gaan 300 birr per maand betalen en daarvoor krijgen we: een kamer van 4x4, een tuin die we delen en met een hek afgezet (heel veilig dus!), de wc is vervangen door een gat in de grond met wat stenen erbij, de douche is alleen een douchebak, daar moeten we ons met een emmer water zien te wassen. Zo zie je maar weer dat mijn korte haar toch wel een heel goed idee is geweest.

Dit is een van de beste huizen die we hier kunnen krijgen. Ze kennen hier geen huizen met ‘echte’ douche en toilet en daarom vind ik dit wel een hele verbetering ten opzichte van ons hotel. Zeker omdat we nu voor ons zelf kunnen koken (op een kerosinebrander) en de maandhuur van ons huis, de nachthuur van het hotel is. Maar het is natuurlijk uiteindelijk 3 maanden kamperen. Ik kijk nu al uit naar het tripje samen met onze Nederlandse supervisor (een hotel, sowieso met douche).

Pap: je snapt dat de behoefte aan die douche die je maakt nu extra groot is geworden..?!

Vandaag zijn we bij het ziekenhuis van Yabelo gelopen, ook over de kraamafdeling (Maart, als Zuid Afrika er ongeveer zo uit heeft gezien heb ik echt respect dat je daar überhaupt iets eruit hebt durven trekken). Dit heeft veel indruk gemaakt, morgen gaan we mee met home-to-home rehabilitation, wat niet meer betekent dan de letterlijke vertaling. We zijn dus echt van start gegaan, maar er zal nog wel een moeilijke tijd gaan komen.

p.s. Vandaag liepen er een paar Ethiopisch jongetjes achter ons aan, deze zeiden iets in het Ethiopisch, dat werd vertaald tot: “How did God create them? They are so white!”

• 01 Maart 2011 - 21:48

Mary:

leuk weer even wat van je belevenissen te lezen, dat schijtpaleis, inclusief zitting, met Hemelvaart is dus met recht een echt schijtpaleis. met een paar zwarte douchezakken kun je daar een echte douche maken, zonnewarmte genoeg om ze te verwarmen. Moet je wel even op zoek naar een goede kampeerwinkel daar :):)

• 02 Maart 2011 - 11:54

John:

Hallo Inky.
    Mooi te lezen dat je er weer zin in hebt. Een goed gestel heeft een goed effect op de geest. Is er wel water om te wassen (kraan, waaruit het water kan stromen zoals bij ons thuis), of moet je daar 1 uur voor lopen met een kruik op je hoofd? Heb je ook al personeel tot je beschikking die de was/strijk voor je kan doen? heb je daar een fiets ter beschikking of gebeurt het vervoer met een auto van iemand. Veel vragen dus. Ga lekker op onderzoek en drink voldoende schoon water. Kus Paps

• 02 Maart 2011 - 14:49

Maartje:

Fijn om te lezen dat je weer opbloeid en jullie een eigen optrekje hebben. Is het gemeubileerd, bed enzo? Ik zou niet weten of de kraamafdeling net zo is als in Zuid-Afrika, als je niet eens wat foto's post! Je hebt mijn toestelletje toch niet voor niets meegenomen ;) Dikke knuffel

• 02 Maart 2011 - 15:02

Marielle:

Dat wordt inderdaad een soort kamperen maar wel heerlijk dat je zelf kunt koken. Verwen jezelf gewoon af en toe op een nachtje hotel. In Ghana gingen we af en toe zwemmen bij een luxe hotel in de buurt.
    Vergeet geen foto te maken van die mooie singer naaimachines en om een mooie jurk te laten maken.
    Veel plezier daar!

• 02 Maart 2011 - 15:27

Ria Landa:

Inge, fijn dat je goed aangekomen bent.
    Blijf geloven in jezelf, de cultuurschock is normaal maar laat je je daar niet door meeslepen daar heb je te weinig tijd voor. Houd je doel voor je ogen wat betreft je onderzoek en wat betreft jezelf,laat alles lekker op je inwerken en geniet ervan..heel veel liefs en veel sterkte(af en toe schreeuwen helpt). Ik wou dat ik even om het hoekje kon kijken

groetjes ook voor je reisvriendinnen
    Ria

Rene:

Halo Inge, succes in Ethiope

• 03 Maart 2011 - 14:42

Diede:

Als je terug bent is hemelvaart voor jou een eitje!
    Kan me niet voorstellen hoe het daar echt is, maar door jou verhalen te lezen moeten wij maar blij/trots zijn met dat wat we hebben!

(x) (x)